تبلیغات
امام جعفر صادق علیه السلام - مناظرات امام
 
امام جعفر صادق علیه السلام
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : رحمان نجفی
مطالب اخیر
نویسندگان
نظرسنجی
بیشترین علاقمندی شما در این وبسایت؟







سه شنبه 8 بهمن 1392

مرحوم شیخ كلینى در اصول كافى بخشى را به مسائل حجت و دلیل‏شیعیان اختصاص داده و در یكى از اخبار آن بخش چنین نقل كرده:
منصوربن حازم گوید: به امام صادق(ع) عرض كردم: خداوند بالاتراز آن است كه به وسیله مخلوقاتش شناخته شود بلكه این‏مخلوقاتند كه به وسیله خدا شناخته مى‏گردند.
امام صادق(ع) فرمود: راست گفتى.


گفتم: كسى كه دانست‏براى او پروردگارى است، پس سزاوار است كه‏بداند براى آن پروردگار رضا و سخطى است كه جز از راه وحى ورسول شناخته نمى‏گردند، پس اگر به كسى وحى نشد سزاوار است كه‏دست‏به دامان رسولان خدا شود، پس اگر آنها را ملاقات كرد، خواهددید كه آنها حجت هستند و پیروى از ایشان واجب.
آنگاه به امام صادق(ع) مى‏گوید كه از مردم در مورد حجت‏بعد ازرسول خدا(ص) پرسیدم. آنها گفتند: قرآن، ولى من به آنها تذكردادم كه قرآن بدون سرپرست و قیم كفایت نمى‏كند، چرا كه گروههاى‏مختلف از جمله مرجئه، قدریه و حتى زنادقه كه به قرآن ایمان هم‏ندارند براى سخن خویش به قرآن استدلال مى‏كنند و روى همین جهات‏است كه گفتم قرآن نیاز به سرپرستى دارد كه هرچه در مورد آن‏بفرماید حق باشد و در این میان كسانى چون ابن مسعود و عمر وحذیفه به عنوان سرپرست معرفى شدند اما من سوال كردم كه آیاتمام قرآن را مى‏دانستند؟ در جواب گفتند:
خیر، تنها على بود كه آگاه به تمام قرآن بود. من گفتم: پس‏شهادت مى‏دهم كه على(ع) قیم و سرپرست قرآن است و پیروى از اوواجب و پس از رسول خدا(ص) حجت‏بر مردم است و آنچه در موردقرآن ابراز عقیده كند حق است.
امام صادق(ع) پس از شنیدن سخنان او و استدلال زیبا و محكم وى‏او را با گفتن «رحمك الله‏» ستود و دعایش كرد. (1)
سخنان جناب‏منصور را ضمیمه كنید به فرمایش حضرت امیرالمومنین كه‏مى‏فرماید:(ع) «این قرآن جز خطوطى كه میان دو جلد نگاشته شده،چیزى نیست، به زبان سخن نمى‏گوید، ناچار باید ترجمانى داشته‏باشد» (2)
در همین زمینه یكى از اصحاب امام صادق(ع) مى‏گوید:
شنیدم كه امام صادق(ع) مى‏فرمود: «نحن ولاه امر الله و خزنه‏علم الله و عیبه وحى الله.» (ما ولى امر «امامت و خلافت‏»خدا و گنجینه علم خدا و صندوق وحى خدائیم) (3)
پدر گرامى آن‏حضرت، امام باقر نیز (ع)مى‏فرماید: نحن تراجمه وحى الله‏» (مامترجمان وحى خدائیم.) (4)

هرچه مى‏خواهى در قرآن بجوى
در قرآن مى‏خوانیم: «و نزلنا علیك الكتاب تبیانا لكل‏شى‏ء...» (5)
امام صادق(ع) مى‏فرماید: «خداوند در قرآن هرچیزى‏را بیان كرده است، به خدا سوگند آنچه كه مورد احتیاج مردم‏بوده را كم نگذارده، تا كسى نگوید اگر فلان مطلب درست‏بود درقرآن نازل مى‏شد، آگاه باشید همه نیازمندیهاى بشر را خدا در آن‏نازل كرده‏است.» (6) آرى، قرآن كتاب تربیت و آدم سازى است.
تمام آنچه براى رسیدن به تكامل و قرب الهى لازم است در قرآن‏آمده، باطن قرآن نیز ژرفائى دارد كه براى رسیدن بدان علم‏اهل‏بیت لازم دارد و همچنین جزئیات احكام و مطالب مختلف در قرآن‏است كه همان علم خاندان وحى را مى‏طلبد.
امام صادق(ع) مى‏فرماید:
«ما من امر یختلف فیه اثنان الا و له اصل فى كتاب الله عزوجل‏و لكن لا تبلغه عقول الرجال‏» (هیچ امرى نیست كه دو نفر در آن‏اختلاف پیدا كنند مگر آنكه اصل و ضابطه‏اى در قرآن دارد و لیكن‏عقول مردم بدان نمى‏رسد.) (7)
در جاى دیگر امام فرمود: معناى‏این روایت كه «هیچ آیه‏اى از قرآن نیست مگر آنكه ظهر و بطنى‏دارد»
این است كه: ظهر قرآن تنزیل آن و بطن آن تاویلش‏مى‏باشد كه بخشى از آن سپرى گشته و بخش دیگر هنوز نیامده ومانند خورشید جریان دارد، آنچه از تاویل آمده همان گونه كه‏شامل مردگان مى‏گردد، زندگان را نیز شامل مى‏شود و خداوندمى‏فرماید:
«تاویل آن را جز راسخان در علم نمى‏دانند» و ما از تاویل‏آن آگاهیم. (8)
آن امام(ع) همچنین مى‏فرماید: من به كتاب خداوندآگاهم و گوئى در كف دستم قرار دارد، در آن خبر آسمان و زمین وخبرهاى آینده و كنونى موجود است، خداوند مى‏فرماید: «نزلناعلیك الكتاب تبیانا لكل شى‏ء» (9)

اقسام ایمان در قرآن
امام صادق(ع) مى‏فرماید: «ایمان‏» در قرآن چهارگونه مطرح گشته‏است:

1 اقرار زبانى:
خداوند مى‏فرماید:«یا ایهاالذین آمنوا خذوا حذركم...» (اى‏كسانى كه «ایمان‏» آورده‏اید با كمال دقت مراقب دشمن باشید(تا غافلگیرنشوید) و در دسته‏هاى متعدد یا به صورت اجتماع،(براى مبارزه) به راه افتید، در میان شما افرادى (منافق) وجوددارند كه هم خودشان سست مى‏باشند و هم دیگران را به سستى‏مى‏كشانند، اگر مصیبتى به شما برسد مى‏گویند: خدا به ما نعمت‏داد كه با مجاهدان نبودیم تا شاهد صحنه‏هاى دلخراش گردیم. واگر با خبر شوند كه مومنان واقعى پیروز شده‏اند و طبعا به‏غنائمى نیز دست پیدا كرده‏اند، همچون افراد بیگانه‏اى كه هیچ‏ارتباطى میان آنها و مومنان نبوده، از روى حسرت مى‏گویند: اى‏كاش ما هم با مجاهدان بودیم و سهم بزرگى نصیب ما مى‏شد. ) (10)
امام مى‏فرماید: اگر اهل شرق و غرب این سخن را بر زبان جارى‏مى‏ساختند از دایره ایمان بیرون مى‏رفتند. اما با این حال چون‏اقرار زبانى كرده بودند خداوند آنها را مومن نامیده و به همین‏جهت مومنان دعوت مى‏شوند كه ایمان آورند: «یا ایهاالذینآمنوا، آمنوا بالله و رسوله‏» (11) كه خداوند به خاطراقرار زبانى آنها را مومن نامیده و به ایشان فرموده ایمان‏آورید یعنى تصدیق هم بنمائید.

2 تصدیق قلبى:
خداوندمى‏فرماید: «الذین آمنوا و كانوا یتقون لهم البشرى فى‏الحیاه الدنیا و فى الاخره‏» (آنها اولیاى خدا كسانى هستندكه ایمان آورده و قلبا تصدیق نمودند و بطور مداوم تقوا وپرهیزكارى را پیشه خود ساخته‏اند، براى ایشان در زندگى دنیا ودر آخرت بشارت است.) (12)
و همچنین در آنجا كه خداوند از قول‏بنى اسرائیل چنین نقل مى‏كند كه: «یا موسى لن نومن لك...» (13) یعنى اى موسى ما هرگز به تو ایمان نمى‏آوریم (و تو راقلبا تصدیق نمى‏كنیم) مگر آنكه خدا را (با چشم خود) آشكاراببینیم! و همچنین در آیه «یا ایهاالذین آمنوا» كه در قسمت‏اول گذشت.)

3 انجام واجبات:
خداوند مى‏فرماید: «و ما كان الله لیضیع ایمانكم...» وقتى‏خداوند قبله پیامبرش را به طرف كعبه تغییر جهت داد، اصحاب‏رسول خدا(ص) گفتند: (واى برما) نمازهایى كه به سوى بیت المقدس‏اقامه كردیم باطل گشت! خداوند در پاسخ، آیه فوق را نازل كرد وفرمود: «خداوند ایمان (نمازهاى) شما را تباه نخواهدساخت.» (14)

4 تایید و حمایت:
خداوند مى‏فرماید: «لا تجدقوما یومنون بالله و...» هیچ قوم و گروهى را كه ایمان به خداو روز قیامت دارد نمى‏یابى كه با دشمنان خدا و رسولش دوستى‏كنند، هرچند پدران یا فرزندان یا برادران یا خویشاوندان آنهاباشند، ایشان كسانى هستند كه خدا ایمان (یعنى تایید و حمایت‏خود) را بر لوح و صفحه قلوبشان نوشته و با روحى از جانب خودش‏آنها را تقویت فرموده...» (15)

اقسام كفر در قرآن
امام صادق(ع) مى‏فرماید: در قرآن «كفر» به پنج معنا وارد شده‏است:

1 انكار (كه خود بر دوقسم است):
الف: از روى نادانى:
خداوند مى‏فرماید: آنها (كفار نادان) گفتند:
چیزى جز همین زندگانى ما در دنیا چیز دیگرى نیست، گروهى از مامى‏میرند و گروهى زنده مى‏شوند (و به دنیا مى‏آیند و جاى آنها رامى‏گیرند) و چیزى جز گذشت زمان ما را هلاك نمى‏كند. «و مایهلكناالا الدهر» در حالى كه آنها (كفار نادان) به این سخن خود (كه‏معادى وجود ندارد) یقین نداشته و تنها گمانى بى اساس دارند.
«و مالهم بذلك من علم ان هم الا یظنون‏» (16) و همچنین آنجا كه‏خداوند مى‏فرماید: آنهاى كه (از روى نادانى) كافرگشتند براى‏آنها تفاوت نمى‏كند كه آیا مرا از عذاب خدا بترسانى یا نترسانى‏ایمان نخواهند آورد. (17)
ب از روى آگاهى
خداوند مى فرماید:
هنگامى كه از طرف خداوند كتابى (قرآن) به آنها (یهود) رسید كه‏موافق نشانه‏هایى بود كه با خود داشتند، با اینكه پیش از این‏جریان، خود را به ظهور پیامبر اسلام(ص) دلگرم مى‏كردند و امیدپیروزى بر دشمنان خود را داشتند، اما با ظهور وى (همه چیز رافراموش كردند و با آگاهى) به او (حضرت محمد«ص‏») كافر گشتند. (18)
آرى، چنین است كه هوا پرستى سبب مى‏گردد تا ا نسانى كه‏سالها در پى حقیقت‏بوده، از درك آن باز بماند و جالب است كه‏در زمان ما نیز عده‏اى كه پس از پیروزى شكوهمند انقلاب اسلامى دم‏از ارزشها مى‏زدند اكنون وازده و جامعه غرب را به رخ جامعه‏اسلامى ما مى‏كشند و از اینكه بوى ادكلن آنها ما را مست نكرده وهمچنان بر اصول خویش پا برجا مانده‏ایم تاسف مى‏خورند وغضبناكند و اینجاست كه باید همان سخن ارزشمند شهید دین وسیاست آیه‏الله دكتر بهشتى را گفت كه خطاب به ارباب آنهافرمود: «به امریكا بگوئید از ما عصبانى باش و از این عصبانیت‏بمیر.» «موتوا بغیظكم‏» (19)

2 بیزارى:
خداوند از قول حضرت ابراهیم(ع) چنین نقل مى‏كند:
شما غیر از خدا براى خود بتهایى انتخاب كرده‏اید كه در زندگى‏دنیا وسیله محبت و دوستى میان شما گردند، اما بدانید روزقیامت این رشته علاقه و محبت گسسته گشته و هریك از شما ازدیگرى بیزارى مى‏جوید «یكفر بعضكم ببعض‏» و یكدیگر را لعن ونفرین مى‏كنند... (20)

3 ترك فرمان خدا:
خداوند مى‏فرماید: بر ذمه عموم مردم است كه آهنگ خانه او كنند،آنها كه توانائى رفتن به سوى آن را دارند، حج‏بركسانى كه‏مستطیع باشند واجب است) و هركس كفر ورزد (و فرمان خدا را ترك‏گوید و حج‏بجاى نیاورد، تنها به خویشتن ضرر زده، چرا كه)خداوند از همه جهانیان بى نیاز است. (21)

4 كفران نعمت:
خداوند از قول سلیمان چنین نقل مى‏كند: «و هركس خداى را شكرگذارد، به سود خویش شكر كرده و هركس كفر ورزد (و كفران‏نعمتهاى خدا نماید، فقط به خویش خسارت وارد كرده، چرا كه)پروردگار من بى نیاز و كریم است. (22)

رنگ خدایى
خداوند مى‏فرماید: رنگ خدائى بپذیرید، و چه رنگى از رنگ خدایى‏بهتر؟! «صبغه الله و من احسن من الله صبغه‏» (23)
امام‏صادق(ع) فرمودند: مراد از «رنگ خدایى‏» اسلام است. (24)
آرى،اگر مبانى و تعالیم آسمانى اسلام براى نسل جوان تبیین گرددآنان را شیفته خود كرده و روى از مكاتب ساخته دست‏بشر وبرآمده از هوا و هوسهایش رهایى مى‏یابند و اثر جلوه گریهاى‏سراب گونه و سم كشنده فرهنگ فاسد غرب در قالب خط و خال خوشرنگ‏از بین خواهد رفت.

معناى خشم و غضب خدا
خداوند (پس از بیان جنایات فرعون و پیروانش و مغالطه كاریهاى‏آنها در برابر حضرت موسى(ع) و عدم پذیرش ارشادات و مواعظ آن‏حضرت) مى‏فرماید: پس آن هنگام كه ما را به خشم آورند، از ایشان‏انتقام گرفتیم و همه را غرق نمودیم. «فلما آسفونا انتقمنامنهم فاغرقنا هم اجمعین) (25)
امام صادق(ع) مى‏فرماید: خداوندمانند ما (انسانها) به خشم در نمى‏آید بلكه براى خود، اولیا ودوستانى دارد كه آنها خشمگین و یا راضى مى‏گردند، و خداوندرضاى آنها را رضاى خود و خشم آنان را خشم خویش قرار داده، چراكه آنان را راهنماى به سوى خود محسوب داشته و فرموده است:
هركس به دوست من اهانت كند، با من به جنگ برخاسته و مرا به‏جنگ دعوت كرده است و همچنین خداوند فرموده است: كسى كه ازپیامبر(ص) پیروى كند خدا را پیروى كرده است. «من یطع الرسول‏فقد اطاع الله‏» (26) همچنین فرموده است: كسانى كه با تو بیعت‏مى‏كنند، در حقیقت‏با خدا بیعت نموده‏اند «ان الذین یبایعونك‏انما یبایعون الله‏» (27)

چرا دعاهاى ما مستجاب نمى‏شود؟
خداوند مى‏فرماید: اى رسول ما هنگامى كه بندگانم از تو در باره‏من سوال كنند بگو كه من نزدیكم. دعاى دعا كننده را آن هنگام‏كه مرا مى‏خواند اجابت مى‏كنم. پس آنها باید دعوت مرا بپذیرند وبه من ایمان بیاورند تا به سعادت راه یابند. (28) مردى نزدامام صادق(ع) آمد و همین آیه را مطرح نمود و گفت: من خدا رامى‏خوانم ولى دعایم به اجابت نمى‏رسد. چرا؟
امام فرمود: زیرا شما به عهد و پیمان خدا وفا دار نیستید،خداوند مى‏فرماید: به عهد من وفا كنید تا به عهد شما وفا كنم.
«اوفوا بعهدى اوف بعهدكم.» (29) آنگاه چنین ادامه دادند: به‏خدا سوگند اگر شما به پیمان تان با خدا وفا دار باشید (وفرامین او را اطاعت و نواهى او را ترك گوئید) خدا به پیمان‏خود با شما وفا مى‏كند (و دعاهایتان را مستجاب و بهشت رانصیبتان مى‏گرداند.) (30)

كمترین اهانت‏به پدر و مادر، ممنوع!
خداوند مى‏فرماید: پروردگارت فرمان داده جز او راپرستش مكنید و به پدر و مادر احسان و نیكى نمائید، هرگاه یكى‏از آنها، یا هردو ایشان، نزد تو به سن پیرى برسند، به آنها«اف‏» مگو. (كلمه اهانت‏آمیز به زبان نیاور) «فلا تقل‏لهمااف‏» و بر سر آنها فریاد مزن و گفتار كریمانه (لطیف وسنجیده) نثارشان گردان. امام صادق(ع) مى‏فرماید: اگر چیزى كمتراز «اف‏» وجود داشت، خدا از آن نهى مى‏كرد و این (كلمه اف) حداقل مخالفت و بى احترامى نسبت‏به پدر و مادر مى‏باشد... (31)

بهره هركس از قرآن، به اندازه خویش
امام صادق(ع) مى‏فرماید:
معارف قرآن 4 دسته‏اند: عبارت، اشارت، لطائف و حقائق.
آرى، قرآن ظاهرى دارد و باطنى.
دسترسى به ظاهر قرآن براى كسانى كه با لغت عرب آشنایى دارندمیسور است. اما از این مرحله كه بگذریم یعنى اشارات و لطائف وحقائق قرآن در شعاع فكرى هركسى نمى‏باشد و تنها عده‏اى مخصوص ازآنها بهره مى‏برند.

هشدار به مدعیان دانش قرآن
امام صادق(ع) مى‏فرماید:
بدانید! خداى رحمتتان كناد! هرگاه كسى از كتاب خدا، ناسخ ومنسوخ، خاص و عام، محكم و متشابه، اسباب نزول،... آشكار وعمیق، ظاهر و باطن، ابتدا و انتها،... قطع و وصل،... و سیاق‏كلام و... نداند آگاه به قرآن و اهل آن نیست و اگر كسى چنین‏ادعایى (بدون دلیل) كرد، دروغگو و اهل افترا و تهمت‏بر خدا ورسولش مى‏باشد و جایگاه وى جهنم خواهد بود و بد سرانجامى‏است. (32)
________________________________________
1 اصول كافى، ج 1، ص 168، حدیث
2 دارالكتب الاسلامیه تهران.
2 نهج البلاغه خطبه 125.
3 اصول كافى، ج 1، ص 192، حدیث 1.
4 همان، حدیث‏3.
5 نحل، آیه‏89.
6 تفسیر نور الثقلین، ج‏3، ص 740.
7 همان، ج‏3، ص 75.
8 بصائرالدرجات، ص‏216.
9 اصول كافى، ج 1، ص‏229.
10 نساء، 71 تا73.
11 همان، آیه‏136.
12 یونس، آیات‏63 و 64.
13 بقره، آیه 55.
14 همان، آیه‏143.
15 مجادله، آیه 22. تفسیر قمى، ج 1، ص 30، چاپ نجف.
16 جاثیه، آیه 24.
17 بقره، آیه‏6.
18 همان، آیه‏89.
19 آل عمران، آیه‏119.
20 عنكبوت، آیه 25.
21 آل عمران، آیه‏97.
22 نمل، آیه 40 و تفسیر قمى، ج 1، ص 32، چاپ نجف.
23 بقره، آیه 138.
24 تفسیر قمى، ج 1، ص 62.
25 زخرف، آیه 55.
26 نساء، آیه 80.
27 فتح، آیه 10 و توحید صدوق، ص 168.
28 بقره، آیه‏186.
29 همان، آیه 40.
30 تفسیر قمى، ج 1، ص‏46.
31 جامع السعادات، ج 2، ص 258.
32 همان، ج‏93، ص 2 و3.

سید علیرضا جعفرى



نوع مطلب : امام جعفر صادق علیه السلام، دوران امامت، مقالات، كتابخانه، فضائل و كرامات، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 28 فروردین 1396 03:57 ب.ظ
Hi there! I could have sworn I've been to this site before but after checking
through some of the post I realized it's new to me. Anyways, I'm definitely glad I found it and I'll be bookmarking and checking back frequently!
سه شنبه 22 فروردین 1396 03:18 ب.ظ
Hello! I just wanted to ask if you ever have any issues with
hackers? My last blog (wordpress) was hacked
and I ended up losing months of hard work due to no back up.
Do you have any methods to prevent hackers?
چهارشنبه 16 فروردین 1396 12:36 ب.ظ
Today, I went to the beach front with my kids. I found a sea shell and
gave it to my 4 year old daughter and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She put the shell to her ear and screamed.

There was a hermit crab inside and it pinched her ear. She never wants to go back!
LoL I know this is entirely off topic but I had to tell someone!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
امکانات جانبی